Eindstand OMARM bekend – € 17.024,78

De decembermaand ligt alweer even achter ons. Een maand waarin dit jaar voor het eerst de actie OMARM werd georganiseerd. Met een voorbereiding en aanloop in oktober en november lag de piek in december. Vele bedrijven en winkeliers, basisscholen, scholen voortgezet onderwijs, kerken en diaconieën, (service)organisaties en particulieren hebben dit jaar de gezinnen met kinderen van de Voedselbank Spijkenisse ‘omarmd’. Door het kopen van een polsbandje, heel veel spontane acties van zangkoren, verenigingen, families en vriendengroepen, allerlei donaties, het inleveren van statiegeld-flessen en kerstpakketten, het deelnemen aan de fotoshoot en diverse praatprogramma’s met collectes en nog veel meer.

Per eind januari zijn de boeken van Omarm gesloten, want de financiële afwikkeling van zo’n actie loopt nog altijd door en vraagt tijd. Dan is het altijd spannend wat de actie nu uiteindelijk heeft opgebracht. Inmiddels kan vastgesteld worden dat de eerder bekend gemaakte geschatte eindstand van een kleine € 17.000 aardig klopte. Alle toezeggingen zijn ook waargemaakt, wat heeft geresulteerd in een eindstand van € 17.024,78!

Cadeaubonnen

Van dit bedrag is € 5.554 in de vorm van cadeaubonnen gerealiseerd. Deze werden voor € 3.054 gesponsord door het Rivièrabad, Bibliotheek de Boekenberg, Arcaplex en individuele kerkleden en daarnaast voor is voor € 2.500 aan bonnen aangeschaft bij drogisterijen en een babywinkel. Al deze bonnen zijn direct terechtgekomen bij de gezinnen met kinderen van de Voedselbank. Voor ieder gezin (198) was er een drogisterijbon van € 10 en voor elk kind van 0-4 jaar (50) een bon van € 10 in een babywinkel; voor elk kind van 4-12 jaar (141) waren er 2 Rivièrabadkaartjes en 2 kaartjes voor de bios in de bieb; voor elke tiener van 12-18 (100) was er een bioscoopbon van Arcaplex. Een resultaat waar we trots op en dankbaar voor zijn!

Daarnaast is er een bedrag overgebleven van € 8.848,10 voor de exploitatie van de Voedselbank, waar de gezinnen ook iedere week van meeprofiteren. Het resterende bedrag van € 2.622,68 betreft de bouw van de multifunctionele website en de kosten voor PR, die voor het grootste deel zijn gesponsord door Move On communicatie, het Jongerenpanel Nissewaard en de lokale media (online en offline), die voor heel veel free publicity hebben gezorgd. Ook het centrummanagement BIZ Stadscentrum is wekenlang actief geweest om de PR-machine op volle toeren te houden.

Overigens is dit uiteindelijk een relatief klein restbedrag in verhouding tot de omgerekend tienduizenden euro’s (!) aan sponsoring in natura die we mochten ontvangen om dit project neer te kunnen zetten. Deze sponsoring kwam o.a. via het BIZ Stadscentrum (winkeliers), Murrays, Cafe Merz, Linq Media, Move On communicatie, Rotary Spijkenisse (Santa Run), Gemeente Nissewaard, de vele artiesten in het stadscentrum, overige media en partners in hun netwerken.

Een kers op de taart moet de emballage-actie van AH City Plaza worden, maar die loopt nog even door. Daarover t.z.t. meer. Daarnaast is er nog een bedrijf die in 2019 een sport- en speldag organiseert voor de kinderen van de Voedselbank en zullen de gesprekken met de basisscholen om de armoede daar terug te dringen verder worden opgepakt.

Momenteel is het team druk aan het brainstormen over de opzet en het doel voor de editie van 2019. Ook daarover binnenkort meer. Suggesties zijn welkom via de website www.omarm.nl en de facebookpagina.

Nogmaals iedereen die deze eerste editie tot een groot succes heeft gemaakt, heel hartelijk bedankt!

Namens het team van Omarm,

Ds. Lennart van Berkel

(voorzitter Omarm en Voedselbank Spijkenisse e.o.)